Eduard Requena, responsable
d’FP de la Federació d’Educació
d’FP de la Federació d’Educació
de CCOO de Catalunya.
Davant
l’anunci de l’accés directe des dels Cicles
de Grau Mitjà als de Grau Superior de
Formació Professional que imposa
la LOMCE.
l’anunci de l’accés directe des dels Cicles
de Grau Mitjà als de Grau Superior de
Formació Professional que imposa
la LOMCE.
CCOO denúncia que aquesta mesura
dificulta la tasca d’orientació a l’alumnat, devalua la
formació professional i posa en
perill molts llocs de treball.
dificulta la tasca d’orientació a l’alumnat, devalua la
formació professional i posa en
perill molts llocs de treball.
Des
de que al 2013 es va aprovar, amb el rebuig
frontal de la comunitat educativa, la Llei de Millora de la Qualitat Educativa
(LOMCE) els professionals de la docència patim la seva
implantació progressiva. Una gota
malaia que pretén erosionar i devastar la
participació, el consens, el procés avaluador com a millora educativa, l’aprenentatge comprensiu i la inclusivitat, consolidant
la Formació Professional com una
xarxa de contenció de l’abandonament escolar prematur i de les disfuncions del
propi Sistema Educatiu.
de que al 2013 es va aprovar, amb el rebuig
frontal de la comunitat educativa, la Llei de Millora de la Qualitat Educativa
(LOMCE) els professionals de la docència patim la seva
implantació progressiva. Una gota
malaia que pretén erosionar i devastar la
participació, el consens, el procés avaluador com a millora educativa, l’aprenentatge comprensiu i la inclusivitat, consolidant
la Formació Professional com una
xarxa de contenció de l’abandonament escolar prematur i de les disfuncions del
propi Sistema Educatiu.
Al
2014, la tasca d’orientació ja va ser complexa en adaptar-se a corre-cuita al
desplegament de l’FP Bàsica (FPB) i substituir els Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI) pels Programes de Formació i Inserció (PFI). Uns programes, els
PFI, que:
2014, la tasca d’orientació ja va ser complexa en adaptar-se a corre-cuita al
desplegament de l’FP Bàsica (FPB) i substituir els Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI) pels Programes de Formació i Inserció (PFI). Uns programes, els
PFI, que:
- permeten
convalidacions amb l’FPB. - donen
accés a Cicles Formatius de
Grau Mitjà (CFGM) havent suspès la prova. - consoliden
la precarització de la funció docent i l’estabilitat dels
programes. - dificulten
l’atenció individualitzada a l’alumnat.
Al
2015 sorgien els Programes de Promoció Professional (PPP) que en
realitat és l’FPB de la LOMCE amb un nom nou (es poden consultar els
currículums al web del
Departament). Actualment es cursen a 10 centres a Catalunya i evidentment van
ser posats en marxa a corre-cuita i silenciosament per fer veure, un cop més, que la LOMCE no s’aplica a Catalunya. Un altre demostració de que el Ministerio i el Departament “van de la mà”.
2015 sorgien els Programes de Promoció Professional (PPP) que en
realitat és l’FPB de la LOMCE amb un nom nou (es poden consultar els
currículums al web del
Departament). Actualment es cursen a 10 centres a Catalunya i evidentment van
ser posats en marxa a corre-cuita i silenciosament per fer veure, un cop més, que la LOMCE no s’aplica a Catalunya. Un altre demostració de que el Ministerio i el Departament “van de la mà”.
Enguany
arriba un altra peça clau de la LOMCE a l’FP: L’accés directe des dels CFGM a Cicles
Formatius de Grau Superior (CFGS) si hi ha disponibilitat de places. Aquesta
mesura dinamita l’estructura de l’FP per diverses raons:
arriba un altra peça clau de la LOMCE a l’FP: L’accés directe des dels CFGM a Cicles
Formatius de Grau Superior (CFGS) si hi ha disponibilitat de places. Aquesta
mesura dinamita l’estructura de l’FP per diverses raons:
- s’està equiparant un CFGM amb el
Batxillerat que és el que dóna accés directe a un CFGS i
quasi a la Universitat. - els
títols de CFGS demanen un nivell d’autonomia no previst en general amb l’obtenció d’un CFGM. - l’accés quasi directe dels PFI a
CFGM multiplica els efectes de devaluació de l’FP. - els
centres on la demanda superi l’oferta (potser simplement
per que tenen una situació més estratègica) podran establir
procediments d’admissió el que s’acabarà traduint en rànquings que re-alimentaran
l’estigmatització. - el
curs 2014-2015 més de 12.000 alumnes van
accedir a CFGS a través de la prova d’accés o curs d’accés, aquest fet pot suposar
posar en perill, més de 500 llocs de treball.
El
Departament d’Ensenyament ha notificat
als centres que al curs 2016-17 serà possible accedir
directament a un CFGS amb un títol de tècnic de grau mitjà, si bé seguiran tenint prioritat els titulats que
provinguin del Batxillerat (als quals se’ls reserva un 60% de les places), del
Curs específic d’Accés a Grau Superior (20% de places) i de la Prova d’Accés a Grau Superior (20% restant). No ha comentat res
del procediment d’admissió.
Departament d’Ensenyament ha notificat
als centres que al curs 2016-17 serà possible accedir
directament a un CFGS amb un títol de tècnic de grau mitjà, si bé seguiran tenint prioritat els titulats que
provinguin del Batxillerat (als quals se’ls reserva un 60% de les places), del
Curs específic d’Accés a Grau Superior (20% de places) i de la Prova d’Accés a Grau Superior (20% restant). No ha comentat res
del procediment d’admissió.
A
CCOO lamentem que la Conselleria d’Educació es preocupi més per fer veure que no
aplica la LOMCE que en cercar solucions amb tota la comunitat educativa,
provocant cada final de curs distorsió en les tasques d’orientació de l’alumnat.
CCOO lamentem que la Conselleria d’Educació es preocupi més per fer veure que no
aplica la LOMCE que en cercar solucions amb tota la comunitat educativa,
provocant cada final de curs distorsió en les tasques d’orientació de l’alumnat.
Així mateix a CCOO considerem:
- que l’FP ha de ser un eix estratègic prioritari per al Govern.
- que l’FP ha de ser un itinerari
que formi rigorosament, promocioni i fomenti les potencialitats de l’alumnat. - que la inversió en la millora de la
qualitat educativa ha de ser fonamental. - és decisiu eliminar la
xacra de l’abandonament escolar
prematur.