FP. Novetats en la Formació en Centres de Treball (FCT)

La nova ordre d’FCT obre la porta a la no limitació de les pràctiques i pot vulnerar el Conveni Col·lectiu. 

El passat estiu hi va haver un canvi substancial a la normativa de l’FCT, a la qual CCOO va mostrar la seva oposició en el Consell Escolar de Catalunya fent un vot particular.
Considerem que la present ordre presenta mancances en referència a la dedicació horària, idoneïtat i formació dels professors encarregats de la tutoria de pràctiques, així com dels tutors d’empresa, recursos humans que es consideren fonamentals per a l’èxit d’aquestes pràctiques. 
Per CCOO aquestes pràctiques obligatòries són el fonament de qualsevol altre format de col·laboració entre els centres educatius i els centres de treball. Garantir el seu èxit i bon funcionament depèn en gran part de la figura dels tutors de pràctiques. Així mateix, s’haurien de definir i concretar aspectes organitzatius dels centres (coordinadors de pràctiques), per tal de potenciar la millora d’aquestes pràctiques i oferir un suport real als tutors que en són responsables.
Ara com ara, els tutors de FCT desenvolupen tasques tan variades com la recerca de centres de treball i la seva valoració de la idoneïtat, entrevistes inicials, seguiments d’alumnes, homologació d’empreses, tancaments de convenis, orientació dels alumnes…
Per la gran importància i existència de responsabilitats en determinats casos d’aquests convenis, creiem que s’ha fet un esforç en definir protocols d’homologació d’empreses, d’elaboració de convenis, etc. És necessari, però, que aquesta ordre desenvolupi uns criteris bàsics en referència a:
  • Suport als tutors del centre per part de les Cambres de Comerç i del Departament d’Ensenyament.
  • Reducció de l’horari lectiu dels tutors.
  • Formació dels tutors en relació al món empresarial i a la gran varietat de tasques que han de realizar.
  • Hores mínimes de docència al grup de tutoria.
  • Flux d’informació dels centres de treball amb els RLT de cada empresa.
CCOO no comparteix la manca de concreció de mínims quan es parla de “formació” en centres de treball, la possible ampliació a més del 30% “en cas de programes o actuacions promogudes o que es considerin d’interès pel Departament” (article 15.5), la realització de les pràctiques en els centres del sistema educatiu (article 18.4), o el seguiment en períodes no lectius (article 15.1). 

Això podria entrar en conflicte amb el mes de descans retribuït de juliol al qual els docents d’FP tenen dret segons l’article 32.2 del vigent Conveni Col·lectiu de l’Ensenyament privat de Catalunya sostingut total o parcialment amb fons públics.

Llegeix i descarrega aquí el Full d’Actualitat sencer (pdf)