CCOO participa al Workshop la Formació dual a Catalunya

La Universitat Rovira i Virgili organitza una Jornada sobre la implantació de la formació dual amb la presència de diversos actors

La Jornada sobre la implantació de la formació dual a Catalunya ha aplegat diferents ponents de l’àmbit educatiu, empresarial i social.

Programa de la Jornada
   Francesc Roca Conseller d’Educació, Ocupació i Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Tarragona ha manifestat “la necessitat d’acostar l’ FP al món laboral i convertir-la en Formació permanent dels treballadors” i que la formació dual ha de ser “a demanda de les empreses i no una oferta de l’administració”. “Tant els tutors de l’escola com de l’empresa són una peça clau de l’FP educativa i ocupacional per evitar l’abandonament de l’alumnat” ha dit el Conseller.

Francesc Roca conseller d’Educació, Ocupació i Promoció econòmica de l’juntament de Tarragona
   L’Ajuntament de Tarragona iniciarà un projecte dual amb Certificats de Professionalitat de dos anys de durada, el primer dels quals, conforme avanci el projecte s’augmentaran les hores de treball i es reduïran les de formació. Es realitzarà sempre amb contracte de formació i aprenentatge, el salari serà proporcional a les hores de feina i la cotització és de 8 hores diàries. Durant el segon any, ja obtingut el CP es complementarà amb formació al centre educatiu per a l’obtenció del títol.
  El Dr. Oriol Homs ,de la Fundació Centre d’Iniciatives i Recerques Europees a la Mediterrània (CIREM), va explicar que a França es va començar l’alternança amb joves en risc d’abandonament del sistema educatiu per a poder realitzar més hores en pràctiques que en l’aula.  Alemanya té una llarga tradició en dual però només es realitza quan hi ha places d’aprenents a les empreses, aleshores els treballadors van a complementar la formació al centre educatiu, per tant és una necessitat de les empreses i no una imposició de l’administració. Els títols els dóna la Cambra de comerç entre de l’empresa, l’escola i els sindicats. El països que tenen dual són els que tenen menys atur juvenil, en part per la catalogació (trampa estadística) d’alumnes en treballadors i no en estudiants. Homs assenyala que “tots els models d’FP Dual centroeuropeus es basen en els acords amb els agents socials, no com aquí”.

Dr.Oriol Homs de la Fundació CIREM
El Dr. ha afirmat que “Merkel va instar Rajoy a implantar dual a Espanya” i que “cal un pacte social per la implantació de dual ja que els països on es desenvolupa tenen un teixit productiu diferent al nostre i aquí les Pimes no poden assolir la formació, però existeix alguna experiència positiva d’aquí on els alumnes fan rotació per diferents empreses petites per veure tot el currículum”.
” La semblança del model català amb l’alemany és mínima, tenim un nivell d’abandonament en CFGM impressionant, tant que no el diem públicament” ha dit el Dr., adverteix que ” si es desprestigia la dual es cremarà la marca” i aconsella “no fer-ne més de la que es pot garantir amb qualitat”. 

A continuació el Dr.Fernando Marhuenda de la Universitat de València ha presentat l’informe ‘La implantación de la Formación Profesional en España: Certezas e incertidumbres’ , es tracta de l’únic estudi realitzat fins ara sobre la implantació de la dual en les diferents comunitats autònomes. Marhuenda ha posat de manifest la dificultat que han tingut per a obtenir dades o informes de l’administració i que han hagut de fer la seva pròpia base de dades amb les enquestes realitzades.

Es tracta d’un estudi sesgat ja que s’ha realitzat entre els professors i les direccions dels centres educatius que han volgut respondre per escrit i obvia els alumnes i les empreses. Tot i això, la valoració de l’estudi sobre la percepció del professorat i dels equips directius resulta molt interessant i no es valoren diferències significatives entre les FCT i l’FPDual.

Dr.Fernando Marhuenda de la Universitat de València

 Marhuenda ha afirmat que “en moments de crisi econòmica el sistema dual funciona pitjor” i ha presentat la següent valoració sobre la implantació de la dual:

  •  Motivació diversa i plural en la implantació; però hi ha confluència d’interessos
  •  Procés irregular i atípic ;entre la innovació, la por i la imposició
  •  Gairebé no es diferencia de l’FCT; però val la pena cursar-la
  •  Apariència de nova formació; sense canviar el model pedagògic
  •  Alteració curricular; distorsió i re/des/organització 

A la tarda va tenir lloc la taula rodona ‘El repte de la Formació Dual a Catalunya’ on van participar els Instituts Comte de Rius i Pere Martell, Foment del Treball, l’escola privada FEDA i els sindicats majoritaris
CCOO i UGT. 

Taula rodona amb presència de la Patronal, direcció de centres i sindicats
 

Eduard Requena, responsable de Formació Professional de CCOO va agrair la presència dels sindicats en la Jornada, vetada en altres actes i jornades, i va denunciar la manca de diàleg entre l’administració i els representants dels treballadors, element bàsic dels models duals europeus. 
Va posar de manifest que la implantació de la dual “ha de respondre a una necessitat de l’empresa i no ha de ser una imposició de l’administració educativa sense coordinació amb l’administració laboral”.
Requena va afirmar que “volem implantar la dual dels països més avançats amb un pressupost en educació dels més baixos d’Europa” i que hi ha greus problemes en l’FP que cal resoldre ” hi ha un 40% més d’alumnes als primers cursos de CGFM que als segons cursos, aquí passa alguna cosa…”
 

Intervenció d’Eduard Requena resposable de Formació Professional de CCOO

PIMEC no va poder assistir a l’acte, però el dia abans va sumar-se a la denúncia de CCOO dels desajustos en la Formació Professional, aquí la nota de premsa
Foment per la seva part va defensar “un model dual flexible, sense pals a les rodes, amb beca o contracte” allunyat del model europeu on no es contempla la dual sense vinculació laboral. 

Cal destacar la nombrosa presència de delegats de CCOO de diferents sectors en l’auditori i les intervencions que van fer que van aportar elements clau i de debat com: la manca de formació pedagògica dels tutors d’empresa, la limitació de la dual per a alumnes de grau superior i millors resultats, la manca d’hores de tutoria i de càrrec de coordinació…