El passat 25 de Juny es va publicar al DOGC la Llei de Formació i Qualificació Professional de Catalunya.
Davant l’aprovació de la Llei del Sistema de Formació i Qualificacions Professionals
avui al Parlament de Catalunya:
avui al Parlament de Catalunya:
CCOO DE CATALUNYA LAMENTA QUE S’HAGI PERDUT L’OPORTUNITAT DE CREAR UN
SISTEMA INTEGRAT DE FORMACIÓ A CATALUNYA QUE DONI RESPOSTA A LES NECESSITATS DE
LES PERSONES I EL MERCAT DE TREBALL
SISTEMA INTEGRAT DE FORMACIÓ A CATALUNYA QUE DONI RESPOSTA A LES NECESSITATS DE
LES PERSONES I EL MERCAT DE TREBALL
La llei restringeix la Formació Professional al Departament
d’Ensenyament i no respecta el consens previ assolit a l’Avantprojecte de Llei.
d’Ensenyament i no respecta el consens previ assolit a l’Avantprojecte de Llei.
Per
a CCOO la formació professional i la qualificació de les persones són un element
estratègic per al desenvolupament social i econòmic del país, i per a la
millora de la qualitat de l’ocupació, doncs el 45% de la població activa a
Catalunya no té acreditada la seva experiència professional, i tenim una
mancança urgent de persones amb qualificacions de nivell intermedi (9% a
Catalunya respecte el 33% de la OCDE). Factors que, de trobar solució, ens
aproparien al canvi de model productiu qualitatiu i sostenible que necessita Catalunya.
a CCOO la formació professional i la qualificació de les persones són un element
estratègic per al desenvolupament social i econòmic del país, i per a la
millora de la qualitat de l’ocupació, doncs el 45% de la població activa a
Catalunya no té acreditada la seva experiència professional, i tenim una
mancança urgent de persones amb qualificacions de nivell intermedi (9% a
Catalunya respecte el 33% de la OCDE). Factors que, de trobar solució, ens
aproparien al canvi de model productiu qualitatiu i sostenible que necessita Catalunya.
La Llei de Formació i Qualificació Professional de
Catalunya, hauria de garantir respostes urgents la ciutadania com: finestretes
úniques, protocols simplificats i entenedors, gestió pública transparent i
dinamisme entre molts altres aspectes. El text que s’aprova avui al Parlament ens
endarrereix a propostes que ja es van fer fa més de 10 anys en normes de
context estatal que ara ja no són suficients.
Catalunya, hauria de garantir respostes urgents la ciutadania com: finestretes
úniques, protocols simplificats i entenedors, gestió pública transparent i
dinamisme entre molts altres aspectes. El text que s’aprova avui al Parlament ens
endarrereix a propostes que ja es van fer fa més de 10 anys en normes de
context estatal que ara ja no són suficients.
Aquest país que té un 50% d’atur juvenil, més del
20% d’abandonament escolar prematur, en el qual encara la Formació Professional
està segmentada segons els destinataris i l’orientació acadèmica a l’etapa
obligatòria i que encara considera que la Formació Professional és per “als perdedors”, es permet el luxe de
fer una Llei que no aborda la necessitat de l’Aprenentatge al Llarg de la Vida,
recomanat, des de finals del 90 per les institucions internacionals. Aquesta
norma havia d’integrar els diferents sistemes de formació professional:
formació professional reglada, formació per l’ocupació (prioritària per a
treballadors ocupats i per a treballadors desocupats) i sistema d’acreditació
de les competències professionals, perquè qualsevol persona, al llarg de la
seva vida, pugui accedir al dret a la formació per al seu desenvolupament
personal i/o professional al marge de la seva situació personal (jove o adult)
o professional (ocupats o aturats). La realitat és que es mantenen els
compartiments estancs de la formació reglada i de la formació per l’ocupació
sense garantir l’itinerari formatiu que possibiliti l’adquisició de
competències professionals al llarg de la vida
20% d’abandonament escolar prematur, en el qual encara la Formació Professional
està segmentada segons els destinataris i l’orientació acadèmica a l’etapa
obligatòria i que encara considera que la Formació Professional és per “als perdedors”, es permet el luxe de
fer una Llei que no aborda la necessitat de l’Aprenentatge al Llarg de la Vida,
recomanat, des de finals del 90 per les institucions internacionals. Aquesta
norma havia d’integrar els diferents sistemes de formació professional:
formació professional reglada, formació per l’ocupació (prioritària per a
treballadors ocupats i per a treballadors desocupats) i sistema d’acreditació
de les competències professionals, perquè qualsevol persona, al llarg de la
seva vida, pugui accedir al dret a la formació per al seu desenvolupament
personal i/o professional al marge de la seva situació personal (jove o adult)
o professional (ocupats o aturats). La realitat és que es mantenen els
compartiments estancs de la formació reglada i de la formació per l’ocupació
sense garantir l’itinerari formatiu que possibiliti l’adquisició de
competències professionals al llarg de la vida
La Llei crea una complexa
arquitectura del Sistema de Formació i Qualificacions que no evita les
duplicitats actuals, ni millora la manca de coordinació entre les Conselleries
d’Ensenyament i Empresa i Ocupació, competents en matèria de formació, la qual
cosa constituirà un embut en el seu desenvolupament. La Comissió rectora, òrgan
de planificació i avaluació del Sistema s’adscriu al Departament de Presidència
i l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals, l’òrgan de
direcció i govern, queda pendent d’adscripció departamental per part del
Govern. La necessitat de desenvolupament legal provocarà l’endarreriment de la
posada en funcionament de mesures urgents que es requereixen en aquest moment.
arquitectura del Sistema de Formació i Qualificacions que no evita les
duplicitats actuals, ni millora la manca de coordinació entre les Conselleries
d’Ensenyament i Empresa i Ocupació, competents en matèria de formació, la qual
cosa constituirà un embut en el seu desenvolupament. La Comissió rectora, òrgan
de planificació i avaluació del Sistema s’adscriu al Departament de Presidència
i l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals, l’òrgan de
direcció i govern, queda pendent d’adscripció departamental per part del
Govern. La necessitat de desenvolupament legal provocarà l’endarreriment de la
posada en funcionament de mesures urgents que es requereixen en aquest moment.
La Governança es presenta com a tripartida però no
ho és, ja que l’Administració es garanteix guanyar sempre les votacions amb el 60%
de l’òrgan rector i els òrgans anomenats de participació, sempre són “no
vinculants”.
ho és, ja que l’Administració es garanteix guanyar sempre les votacions amb el 60%
de l’òrgan rector i els òrgans anomenats de participació, sempre són “no
vinculants”.
L’Administració es reserva el dret d’incloure a
les Cambres de Comerç en la Comissió Rectora, quan en el nostre país la configuració
i les funcions atribuïdes a aquestes no tenen res a veure amb les dels models de
formació d’èxit europeus. Uns referents com
l’alemany o l’holandès, que CCOO hem plantejat reiteradament però que no
han estat tinguts en compte. A més es trenca el marc de diàleg social establert
a Catalunya de forma consensuada i reconeguda legalment.
les Cambres de Comerç en la Comissió Rectora, quan en el nostre país la configuració
i les funcions atribuïdes a aquestes no tenen res a veure amb les dels models de
formació d’èxit europeus. Uns referents com
l’alemany o l’holandès, que CCOO hem plantejat reiteradament però que no
han estat tinguts en compte. A més es trenca el marc de diàleg social establert
a Catalunya de forma consensuada i reconeguda legalment.
Es perd l’oportunitat de dotar d’elements d’èxit a
la Formació Dual i es continua sense establir que, tal i com determina la
Comissió Europea, és dual aquella formació en alternança amb participació dels
agents socials i de caràcter laboral, és a dir, la que considera la persona
aprenent un treballador o treballadora i garanteix els drets i deures laborals,
inclosos el contracte de treball, el salari o la cotització i garanteix la
participació de la representació legal dels treballadors i treballadores a
l’empresa. Les modalitats de formació que alternen formació al centre formatiu
i l’empresa sense contracte, poden existir però no són formació dual.
la Formació Dual i es continua sense establir que, tal i com determina la
Comissió Europea, és dual aquella formació en alternança amb participació dels
agents socials i de caràcter laboral, és a dir, la que considera la persona
aprenent un treballador o treballadora i garanteix els drets i deures laborals,
inclosos el contracte de treball, el salari o la cotització i garanteix la
participació de la representació legal dels treballadors i treballadores a
l’empresa. Les modalitats de formació que alternen formació al centre formatiu
i l’empresa sense contracte, poden existir però no són formació dual.
Per
tot això, CCOO de Catalunya no podem donar suport a una Llei que no respon a
tres qüestions fonamentals relacionades amb la formació: la integració de la
formació en un únic Sistema que garanteixi la formació al llarg de la vida i
que superi les diferències entre Departaments competents, la Governança compartida
entre Administració, organitzacions sindicals i empresarials més
representatives, agents fonamentals de la formació i l’ordenació de la formació
dual amb vinculació laboral com a model d’èxit per a la millora de la
qualificació dels joves i la seva inclusió al mercat de treball.