Davant l’aprovació de la Llei de Formació i Qualificació Professional avui al Parlament
- CCOO lamenta que s’hagi perdut l’oportunitat de crear un sistema integrat de formació a Catalunya que doni resposta a les necessitats de persones i mercat de treball.
- CCOO no podem donar suport a una Llei que no respon a qüestions fonamentals perquè la formació a Catalunya superi les seves actuals limitacions i sigui una veritable eina per al canvi de model productiu de qualitat i sostenible que necessita Catalunya.
La Llei restringeix la Formació Professional al Departament d’Ensenyament i no respecta el consens previ assolit a l’Avantprojecte de Llei
Per a CCOO, la formació professional i la qualificació de les persones són elements estratègics per al desenvolupament social i econòmic del país i per a la millora de la qualitat de l’ocupació.
La Llei de Formació i Qualificació Professional de Catalunya hauria de garantir respostes urgents per la ciutadania, com són un sistema de formació i qualificació de caràcter integrat que garanteixi la formació al llarg de la vida, un sistema únic i permanent d’acreditació de competències professionals, la participació efectiva en el govern de la formació dels agents socials -pel seu paper central en l’organització de l’activitat econòmica i les relacions laborals- i que ordenés la formació en alternança, diferenciant clarament la formació dual com aquella amb vinculació laboral.
Qualsevol persona, al llarg de la seva vida, hauria de poder accedir a oferta formativa per al seu desenvolupament personal i/o professional, al marge de la seva situació personal (jove o adult) o professional (ocupats o aturats). La realitat és que la Llei manté els compartiments estancs de la formació reglada i de la formació per l’ocupació sense garantir la formació al llarg de la vida.
Caldria haver construït un sistema únic i permanent d’acreditació de competències professionals, no sotmès a convocatòries, i que donés resposta a la manca de persones treballadores amb qualificacions de nivell intermedi (9% a Catalunya respecte el 33% de l’OCDE) i als nous requeriments del mercat de treball.
La complexa arquitectura de govern del Sistema de Formació i Qualificacions no evita les duplicitats ni la manca de coordinació entre les Conselleries d’Ensenyament i Empresa i Ocupació actuals. La Comissió Rectora, òrgan de planificació i avaluació del Sistema, s’adscriu al Departament de Presidència i està formada pels agents socials i l’administració sense caràcter paritari, ja que l’administració es garanteix el 60% dels vots i la possibilitat de modificar la seva composició. L’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals és l’òrgan de direcció, i queda pendent d’adscripció departamental per part del Govern.
Es continua sense establir que, tal i com determina la Comissió Europea, és dual aquella formació en alternança amb participació dels agents socials i de caràcter laboral, és a dir, la que considera la persona aprenent un treballador o treballadora i garanteix els drets i deures laborals, inclosos el contracte de treball, el salari o la cotització, així com també garanteix la participació de la representació legal dels treballadors i treballadores a l’empresa. Les modalitats que alternen formació al centre formatiu i a l’empresa sense contracte poden existir però no són formació dual.
Per tot això, CCOO no podem donar suport a una Llei que no respon a qüestions fonamentals perquè la formació a Catalunya superi les seves actuals limitacions i sigui una veritable eina per al canvi de model productiu de qualitat i sostenible que necessita Catalunya.