CCOO i el nou currículum de l’ESO

ARTICLE AL PERIÓDICO DE CATALUNYA DEL DIMECRES, 26 D’AGOST DE 2015 (+)

Rigau impulsa la renovació pedagògica per a l’ESO


Ensenyament aprofita el desplegament de la LOMCE per canviar metodologies


CCOO reclama més recursos

La renovació metodològica que des de fa un temps està guanyant terreny a les aules de primària –on cada vegada es treballa més per projectes, amb nous materials pedagògics i de forma col·laborativa– també s’haurà de fer un espai, tard o d’hora, en la secundària. És l’orientació donada ahir per la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, als professors d’institut catalans, en la presentació del decret que regularà els temaris de la secundària obligatòria a partir del curs vinent. Rigau es va mostrar segura que aquest canvi metodològic és determinant perquè, entre altres coses, «la taxa de graduats a l’ESO pugui arribar al 90% el 2018». La consellera, no obstant, no preveu per iniciar aquesta transformació més recursos ni un reciclatge del professorat.

El nou currículum d’aquesta etapa educativa, que ahir va ser aprovat pel Consell Executiu i que previsiblement es publicarà en els pròxims dies al Diari Oficial de la Generalitat, contempla, com ja va anunciar fa uns mesos la titular d’Ensenyament, un augment d’hores de Matemàtiques per als alumnes de tercer, més classes de Llengua Estrangera i una alternativa a la Religió (nota que ara comptarà per a la mitjana del curs, com preveu la LOMCE), en què s’ensenyarà cultura religiosa i humanística.
«Els noms de les assignatures són gairebé els mateixos i gairebé no canvien els horaris i els temaris. El que és realment nou en aquest decret és el canvi de model metodològic que planteja», va explicar ahir la consellera Rigau. Les noves pràctiques docents que a Catalunya ja apliquen uns quants centres de secundària (públics i privats) són l’eix de la nova normativa, «que es regeix pel principi competencial que recomana l’OCDE», va subratllar. «És un model propi, que els professors poden aplicar a partir de materials que tenen disponibles a la pàgina web del departament», va indicar.
Una de les novetats del nou model per a la secundària és, malgrat que Rigau va insistir a deslligar-lo de la implantació de la LOMCE, la doble opció que podran estudiar els alumnes quan arribin a quart curs. Aquesta fórmula compactada permetrà als joves estudiar matèries dels dos itineraris previstos en la llei Wert, l’acadèmic i l’aplicat, i obtenir d’aquesta manera la doble titulació d’ESO. La Generalitat evita, així, la segregació d’alumnes en funció del seu rendiment que contempla la reforma educativa del Partit Popular i manté les portes obertes perquè els estudiants puguin escollir després entre el batxillerat i la formació professional (FP).
El nou currículum, ressalta Ensenyament, preserva el treball de recerca de final d’etapa i el treball comunitari, que el pròxim curs ja estarà en marxa en 302 instituts catalans.

OPINIÓ DE CCOO: Montse Milán, coordinadora d’Acció Sindical a CCOO Catalunya

¿I ELS RECURSOS? / «El problema és que, una vegada més, la conselleria presenta un pla sense els recursos necessaris per portar-lo a terme. Un canvi de mètode com el que està reclamant Ensenyament només funcionarà amb un canvi global del sistema, amb un professorat degudament format, amb una organització molt diferent de l’actual i amb un lideratge fort als centres», va objectar Montse Milán, coordinadora d’Acció Sindical a CCOO a Catalunya. 

De fet, l’experiència dels centres educatius que ja estan aplicant tendències pedagògiques renovadores diu que és fonamental la creació de nous espais de treball, tant dins com fora de l’aula. S’ha d’apostar fort també per la formació del professorat, flexibilitzar els horaris i realitzar un esforç important per implicar-hi les famílies.
«Tal com l’ha introduït Rigau, aquest projecte sembla més aviat política-ficció», va denunciar Milán, que va recordar la proximitat de les eleccions autonòmiques. La portaveu de CCOO, que és també docent de formació, va lamentar que «amb els escassos recursos que es destinen des de fa uns anys a educació, amb les pobres polítiques socials que s’apliquen, serà dificilíssim revertir la taxa de fracàs escolar»·. No es tracta, va prosseguir, «que es graduïn el 90% dels alumnes d’ESO. Això no significa res: es tracta que aquests alumnes segueixin estudiant en la postobligatòria». En l’actualitat, «més de la meitat de la gent que abandona prematurament els estudis té aprovada l’ESO», va recordar.
«Ha sigut molt atrevit per la seva part parlar d’una taxa de graduació del 90% a partir de la sacralització de les Matemàtiques i l’Anglès, com si l’augment d’hores lectives en aquestes dues assignatures fos la gran solució», va remarcar Milán.