La caiguda de 20 punts en la inserció laboral d’estudiants d’ FP, evidencia l’efecte de les retallades

CCOO ja va advertir el passat 13 de febrer que les actuals polítiques de reducció de recursos i manca de diàleg social a l’FP inicial tindran efectes molt negatius a la qualitat d’aquests estudis

L’actual política del Departament d’Ensenyament d’augment de ràtios, de manca de dotacions, d’actualització i estabilitat del professorat i de polítiques educatives que s’adeqüin als nous temps ja està passant una important factura a l’alumnat que finalitza els estudis d’FP inicial.

Tal com vam denunciar en roda de premsa el passat 13 de febrer, el Departament d’Ensenyament cobreix amb màrqueting les necessitats urgents d’aquests estudis d’importància estratègica. I això és materialitza principalment, en els següents punts:

 El pressupost d’Ensenyament s’ha reduït un 16,45% els darrers 5 anys.

 El dèficit estimat de professorat, en aquests 5 anys, és de 5.752 places.

 Les ràtios d’inici de curs 2014-2015 han estat de 35 alumnes sense comptar repeticions. Això dificulta la formació pràctica d’aquests estudis i una orientació i tutoria individualitzada, principalment als Cicles Formatius de Grau Mitjà.

 L’abandonament a Cicles Formatius de Grau Mitjà, que el III Pla General d’FP3 2013-2016 situa com a repte de futur i que el Departament nega, s’estima en un 50%.

 Un abandonament prematur (del 22,2%) 10 punts per sobre de la mitjana de l’UE5.

 Una oferta de places, qualitativa i no quantitativa.

 La major oferta de places a Cicles Formatius de Grau Mitjà, no es correspon ni amb les famílies que tenen millor inserció laboral, ni amb l’augment de titulacions mitjanes que proposa l’estratègia 2020 de l’UE.

 L’estructura i la gestió dels centres no està preparada ni actualitzada per a una organització de la Formació Professional Inicial vinculada a la millora de qualificacions de les persones, ni a les demandes del mercat laboral.

 Les pràctiques obligatòries (Formació en Centres de Treball) no disposen de la dedicació horària i el reconeixement del professorat tutor, ni del format adient que necessiten per a facilitar la inserció laboral.

 La Formació Professional Dual que proposa l’Administració, i que equipara amb la dels models centreeuropeus, s’allunya completament de les recomanacions de la Comissió Europea com són: el diàleg social, l’avaluació de qualitat i la contractació laboral.

Per tot això demanem que el Departament d’Ensenyament mostri indicis de voluntat de negociació real amb les organitzacions empresarials i sindicals més representatives, com així és als models d’èxit europeus. Necessitem un “Nou Acord per a la Formació Professional” que desplegui urgentment, segons les necessitats actuals i amb consens, la nova Llei de Formació i Qualificació de Catalunya actualment en tràmit parlamentari.


Foto: EUROPA PRESS