Formació Professional. Per un model català d’FP dual

Ara és el moment de definir un model propi, consensuat i sense màrqueting de  l’FP Dual 

Llegeix i descarrega aquí el Full d’Actualitat (pdf)

La Formació Dual alterna l’aprenentatge al centre educatiu i al de treball, no és una FCT allargada sinó que part dels mòduls formatius o la totalitat d’aquests es realitzen a l’empresa. La finalitat ha de ser un aprenentatge de qualitat que possibiliti la inserció laboral o la continuïtat acadèmica.

El tipus d’empresa dominant a Catalunya, la PIME, requereix un model adaptat i individualitzat per a cada empresa que garanteixi la qualitat de la formació. Ara com ara, en molts sectors això és difícilment viable.

Quin model s’està implantant als nostres centres?

  • Catalunya no l’ha regulat amb el consens i el diàleg de les parts implicades.
  • S’exigeix als centres que tinguin ‘flexibilitat’ amb les empreses, és a dir, que es sometin als seus interessos. Es promou la Dual per proporcionar treballadors a baix cost.
  • No s’assignen mitjans específics: Els tutors del centre: han de fer de venedor ambulant per buscar empreses, de prevencionista per validar i homologar, d’administratiu per introduir les dades, de telefonista per elaborar enquestes i a més a més de donar classes com a docent. La base de dades d’empreses ha estat elaborada pels tutors sense cap suport. I tot això sense cap mena de formació específica pels tutors.
  • Hem passat de 500 alumnes a més de 3000 en tres anys, un model que prioritza la quantitat i no pas la qualitat.
  • S’ha implantat a molts centres per imposició, per salvar cicles i atraure alumnat.
  • No hi ha coordinació entre el Departament d’Ensenyament i el Departament de Treball.
  • El programa qBID no està optimitzat i genera molta documentació en paper.

Què exigim a CCOO?

  • Model Dual propi, sense propaganda, basat en el diàleg i el consens entre l’administració, les organitzacions empresarials i sindicals. Mai s’ha d’implantar per imposició a un centre.
  • Regulació clara i concisa que defineixi els aspectes clau.
  • Anàlisi previ de les possibilitats d’èxit dels centres i empreses.
  • Suport als centres i als tutors d’FP, reduint de manera adient la càrrega lectiva dels tutors i proporcinant-los la formació adequada.
  • Tots els convenis, amb contracte laboral.