El MUCE planteja la insubmissió a la llei Wert empoderant els centres i demanant lideratge al Govern

El MUCE planteja la insubmissió a la llei Wert empoderant els centres i demanant lideratge al Govern

Font: El Diari de l’Educació

Els representants de mestres, estudiants i famílies presenten les primeres propostes per combatre la reforma educativa un cop s’implanti a les aules. Aposten per dotar els centres d’autonomia suficient com perquè els seus projectes no es puguin veure afectats.

El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), que agrupa els principals actors de l’ensenyament català -sindicats, associacions de mestres, estudiants i famílies-, segueix treballant per conformar un escenari d’insubmissió a la llei Wert, tal com ja ha fet públic diverses vegades. Aquest dimarts n’han exposat algunes novetats, que en resum passen, en primer lloc, per dotar els centres educatius d’autonomia suficient com perquè els seus projectes es puguin desenvolupar al marge de la LOMCE -i de la inestabilitat legislativa que la comunitat augura per als propers anys-, i en segon lloc, per demanar a la conselleria d’Ensenyament i al Parlament que facin un posicionament explícit de no acatament de la reforma del PP.

“Hem d’empoderar els centres davant aquesta situació inestable, que sàpiguen bé què poden fer, amb els projectes educatius ben explicitats, i així tirar endavant”, expressava Jaume Aguilar, president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica. En un document de propostes, el MUCE insta a que els projectes de centre concretin que el català és la llengua vehicular -d’acord amb la legislació catalana-, que els currículums es treballen per competències o que la religió no consti com a matèria del currículum i avaluable.

Aquestes serien algunes eines per fer front a la llei. També hi ha la seva petició, ja coneguda, de que no es renovin els llibres de text, perquè els docents ja són capaços d’actualitzar les matèries -i més amb “les xarxes d’informació lliure”-, o la demanda als consells escolars dels centres de que emetin resolucions amb les quals adquireixin el compromís de “mantenir les competències perdudes” o “el funcionament democràtic”.

El que no queda tant clar, per part del MUCE, és com fer front a aspectes de la llei Wert que afecten directament l’avaluació dels alumnes, com és el cas de les revàlides fixades pel ministeri, que s’han d’aprovar per obtenir la ESO i el batxillerat. En aquest cas, des del MUCE criden al boicot, però no espeficiquen per ara com es podrà dur a terme sense perjudicar el progrés dels propis estudiants.

Una vegada més, el MUCE ha demanat a la consellera Irene Rigau que faci seves aquestes reivindicacions i que “es posi al capdavant de la resistència”, en paraules de Pere Farriol, de la federació d’AMPA d’instituts. Tanmateix, el departament d’Ensenyament ja ha evitat diverses vegades fer referència a cap insubmissió, i de moment aposta per les vies legals -com el recurs que aviat interposarà al Tribunal Constitucional- per aturar l’aplicació de la LOMCE abans que s’implanti a les aules, a partir del proper mes de setembre.