Els Reials Decrets que desenvolupen aquests nivells educatius vulneren la legislació vigent i lesionen drets d’estudiants i professorat. CCOO és la primera organització en emprendre accions jurídiques.
La Federación de Enseñanza de CCOO ha interposat un recurs contenciós-administratiu davant el Tribunal Suprem contra les normes que desenvolupen la nova Formació Professional Bàsica (FPB) i la Primària a la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE), convertint-se en la primera organització en emprendre accions jurídiques en aquest moment.
La FPB legitima l’exclusió educativa de determinats alumnes en el marc de l’escolarització obligatòria, limitant la seva continuïtat en el sistema educatiu. El recurs interposat argumenta que, tot i que els cicles de FPB son considerats per la legislació actual com a cicles formatius de la Formació Professional del sistema educatiu, la norma no garanteix el que esta previst amb caràcter general en el Reial Decret 1147/2011, que regula explícitament que tots els cicles formatius han d’incloure un Mòdul professional de formació i orientació laboral (FOL).
A més s’impedeix el compliment dels objectius fonamentals del Mòdul Professional de Formació en Centres de Treball, al no garantir-se que les pràctiques laborals es desenvolupin en un entorn laboral. Per la qual cosa, el Reial Decret infringeix la legislació vigent que específica que els ensenyaments de FP han d’incloure una fase de formació pràctica en centres de treball.
En referència a l’admissió dels cicles formatius de FP Bàsica, refereix la possibilitat d’establir diferents criteris d’admissió a cada comunitat autònoma, infringint l’article 14 de la Constitució Espanyola i l’article 14 del Tractat de la Unió Europea, de no discriminació, i accés en condicions d’igualtat.
Per últim CCOO considera que l’adscripció del professorat és absolutament arbitrària, ja que no s’han establert criteris clars, violant preceptes bàsics de la Constitució relatius a l’accés a la funció pública respecte als principis de mèrit i capacitat i la subjecció de les Administracions Públiques a la Llei i al Dret.
Respecte al Reial Decret de Primària, el gabinet jurídic de la Federación de Enseñanza posa en entredit l’elaboració d’una memòria abreviada, no es respecta la configuració de la plantilla dels centres i la disponibilitat horària, estableix una relació jeràrquica de les matèries en detriment del desenvolupament de les competències i te un biaix ideològic ja que no garanteix que l’alumnat que cursi religió confessional estudií continguts de caràcter ètic i social.
Accedeix al document de la Federación de Enseñanza: +INFORMACIÓ