COEDUCAR ÉS EDUCAR

 II Jornades Coeducatives 25 i 26 d’abril de 2014
 

 Institut  Ribot i Serra i Centre Cívic Rogelio Soto de Sabadell 
Carrer de Concha Espina, 33, SECTOR SUD, SABADELL

Han passat vuit anys de les I Jornades Coeducatives que es van realitzar al Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa. Feia temps que un grup de professores de FP parlàvem de preparar unes segones jornades i ha arribat aquests moment. Aquestes jornades responen a la necessitat de continuar treballant aquests temes i a més, focalitzar l’atenció en la Formació Professional. Es realitzaran la tarda del divendres 25 d’abril i el matí del dissabte 26 d’abril als espais del INS Ribot i Serra de Sabadell i el Centre Cívic Rogelio Soto.

Pensem que la coeducació és més habitual treballar-la des de la primària i la secundària, però quan s’arriba a altres nivells educatius com la Formació Professional, molt lligada al món laboral, és menys freqüent la seva presència i resta exposada a les voluntats dels i les professionals que donen classes als diferents cicles.

Donada la gran varietat d’estudis que avarca l’FP ens centrarem en la família de Serveis Socioculturals i a la Comunitat que engloba els cicles d’Educació Infantil, Integració Social i Animació Sociocultural i Turística, de grau superior i el cicle d’Atenció a les persones en situació de dependència, de grau mitjà.

Això no vol dir que a la resta d’FP no sigui necessari treballar la coeducació, ans al contrari, sinó que volem començar per uns cicles que treballen temes molt relacionats amb les persones.

Objectius de la Jornada

  • Fer una primera aproximació a la coeducació dins la Formació Professional
  • Oferir recursos  a l’alumnat dels diferents cicles per aplicar-los a la seva vida personal i professional
  • Exposar diferents pràctiques coeducatives que es porten a terme en  instituts d’FP i dotar d’eines al professorat dels cicles formatius

Cal reflexionar també sobre la feminització d’algunes professions que tenen a veure amb la cura de persones i atenció a la infància. Les nostres aules posen de manifest el nombre de nois i noies que escullen aquests tipus d’estudis. I la realitat ens diu que encara ara tenim moltes més noies que nois en aquest cicles.

Cal també pensar en el reconeixement social i econòmic que tenen actualment aquestes professions vers a d’altres més tècniques. 

Cal revisar les programacions d’aquests cicles i incloure d’una manera transversal la mirada coeducativa i la perspectiva de gènere de manera que l’alumnat no ho percebi com un fet aïllat o que se celebra en uns dies concrets del calendari, sinó que apareix a l’ADN de la metodologia i pràctica de cadascun dels mòduls formatius. 

DIVENDRES, 25 D’ABRIL
16:00-
16:30 :
  Centre Cívic Rogelio Soto.

BENVINGUDA i presentació de les jornades a càrrec de Mercè Gómez LLobregat,
responsable de CCOO Educació al Vallès Occidental, Quim Carné Jornada, regidor
de Cultura, Drets Civils i Ciutadania de l’Ajuntament de Sabadell i Enrique
Rodríguez Ruíz, secretari general de la Unió Comarcal de CCOO del Vallès
Occidental.

16:30-18:00:
CONFERÈNCIA: Noies i nois davant l’FP:
una mirada des de la Coeducació
,  a
càrrec de Marina Subirats i Martori,
sociòloga, catedràtica emèrita de Sociologia (UAB), membre del grup de treball
de Coeducació de l’ICE (UAB).
18:00
:
PAUSA
18:30-20:00:
TALLERS AL RIBOT I SERRA (Cal fer inscripció prèvia al taller)
Escola mixta = Escola coeducativa?
Dolors
Vallejo Calderón
, mestra, experta en coeducació.
Coeducant des dels primers anys
Puri
Carmona Ruíz
, mestra de l’escola bressol municipal Moisés (Terrassa), Laura Calatrava González i Joana Roldán Ropero, mestres de
l’escola municipal Somriure (Terrassa)
Socialització preventiva de la violència
de gènere
Grup de
recerca interuniversitari CREA
(Centre de recerca en teories i pràctiques
superadores de la desigualtat)
Joves i coeducació: enfocament
coeducatiu en un espai jove/ Pandora: una experiència en coeducació.
David de
la Fuente Costa
, educador social, Sònia
Nogués Vera
, coordinadora pedagògica de la Fundació IDeA, Xavi Gómez Vidal, coordinador de
Pandora.
Coeduquem el present per canviar el
futur
Marta
Morata Mateo
, mestra, formadora en Coeducació pel Departament D’Ensenyament. Formadora
en competències bàsiques, membre del grup de treball de Coeducació de l’ICE
(UAB). Júlia López Quintana, mestra,
formadora d’avaluació i metodologies de l’ICE (UB), formadora en programació i
competencies bàsiques, membre del grup de treball de Coeducació de l’ICE (UAB).
DISSABTE, 26 D’ABRIL
10:00-11:00:
PRESENTACIÓ de bones practiques al centre cívic Rogelio Soto
Dinamitzant 25N
Helena Marín Yeste, INS. Ribot i
Serra, Sabadell
Bona pràctica en un CF de Serveis
Socioculturals i a la Comunitat
Professorat de la Família de Serveis
Socioculturals i a la Comunitat, INS. Montserrat Roig. Terrassa
Justa Revolta: removent consciències
des de la ràdio
Col·lectiu Justa Revolta
11:00:
PAUSA
11:30-13:30:
TAULA RODONA La coeducació en la Formació professional, passat, present i
prespectives de futur
  • Coeducació: la discriminació
    horitzontal en els estudis de formació professional.
  • Núria
    Solsona Pairo, doctora en CC de l’Educació, professora de secundària i
    assessora en coeducació.
  •  L’FP i els canvis en la política
    educativa
    • Montse
      Milán Hernández, secretaria de Política Educativa de la FE CCOO.
  •  Formació coeducativa, millor
    professional
    • Mercè
      Otero Vidal, experta en coeducació i professora de secundària.

    Modera:  Anna Belen Fernández Viciana,  professora de Formació Professional a l’INS
    Ribot i Serra (Sabadell)

    13:30:
    CLOENDA



    GRUP ORGANITZADOR: 
    Anna Belén Viciana, Encarna Molina Moya, Rosa Raja Rigall, Mª Josep Pérez Benavent, Mercè Otero Vidal, i Mercè Gómez Llobregat. 

    image_print
    Comparteix.

    Comentaris tancats.

    Ús de galetes

    Aquest lloc web empra galetes per a una millor experiència d'usuari. Accedeix a l'enllaç de política de cookies per a més informació.

    ACEPTAR
    Aviso de cookies