La nova Formació Professional Bàsica comporta la pèrdua de titulats escolars i d'ocupació

Font: CCOOEnseñanza Andalusia

Dels 15 alumnes que tenen les actuals aules de PQPI es passarà a 30 amb la nova FP Bàsica

Amb els actuals Programes de Qualificació Professional Inicial ( PQPI ) que ara se suprimeixen, el 60 % de l’alumnat andalús que participava obtenia el títol en Educació Secundària

Una de les novetats de la recent llei d’educació – LOMCE – és la supressió dels actuals PQPI (Programes de Qualificació Professional Inicial), formació que permetia que l’alumnat pogués titular en Educació Secundària. Segons CCOO, en el seu lloc crea una Formació Professional Bàsica (FP Bàsica) que impedeix de facto la titulació de l’alumnat i incidirà en l’abandonament d’aquest una vegada superada l’edat escolar obligatòria. L’esborrany del Reial Decret d’aquesta nova FP Bàsica ha estat elaborat pel Ministeri d’Educació amb l’objectiu que comenci a instaurar-se el proper curs escolar.

Pel secretari general de la Federació d’Ensenyament de CCOO d’Andalusia, José Blanco , “el Ministeri pretén falsejar dades de millora de l’èxit escolar a Espanya, ja que a Europa es considera que un alumne no fracassa si està escolaritzat almenys 11 anys. No tenint en compte, com succeirà amb aquesta FP Bàsica, si aquest no titula o si no adquireix una adequada formació bàsica” .

El sindicat recorda que amb els actuals PQPI que ara se suprimeixen, el 60 % de l’alumnat andalús que participava en el programa obtenia el títol en Educació Secundària, un fet que desapareixerà amb la nova FP Bàsica el que minvarà significativament la qualitat educativa i de l’ocupació futur , incidint negativament amb això en el nostre estat de benestar.

Pel dirigent sindical, serà impossible desenvolupar un adequat treball educatiu amb aquests escolars, ja que dels 15 alumnes que tenen les actuals aules de PQPI es passarà a 30 en la nova FP Bàsica, un fet que dificultarà significativament l’aprenentatge i que només segregarà l’alumnat , abandonant en una aula a tot aquell que presenta problemes d’aprenentatge .

Un cop aprovat el RD, les comunitats autònomes hauran de completar el currículum.

D’altra banda, segons el sindicat, en el concurs general de trasllats del professorat de l’educació pública no podrà oferir cap vacant per a mestres en aquests llocs. És possible que s’hagi de retardar fins i tot la col · locació d’efectius per la incertesa que es genera en nombre d’alumnes que continuaran els seus estudis sense l’al·licient de la titulació a secundària. Tampoc queda clar en quin lloc quedarà aquesta formació en els centres concertats, una qüestió important a tenir en compte si volem que tot l’alumnat divers es matriculi per igual en tots els centres sostinguts amb fons públics, de manera que no es segregui l’alumnat amb problemes d’aprenentatge només en els centres públics.

Blanco denuncia que aquesta FP bàsica deixarà fora al professorat mestre que es troba impartint actualment els PQPI, un personal docent que ha jugat un paper fonamental en l’èxit de la formació instrumental dels escolars en aquest tipus de programes. “Sembla que només es vol tenir apartat l’alumnat amb problemes d’aprenentatge sense importar el seu èxit escolar, això sí, es disposarà en un futur immediat d’una mà d’obra res qualificada i molt barata”,  indica Blanco.

CCOO critica l’abandonament al qual força a aquest alumnat en una formació que no resulta atractiva per no tenir titulació i que provocarà pèrdua de places docents. “No és cert que aquest alumnat podrà titular, ja que per a això haurà de superar les mateixes proves de revàlida que l’alumnat d’Educació Secundària. Proves amb uns continguts per a les quals no seran preparats”.

Informa sobre la nova Formació Professional Bàsica, de CCOOEducació (Catalunya) (3 de març de 2014)
La Federació d’Educació de CCOO de Catalunya denuncia que el Departament d’Ensenyament de la Generalitat no s’ha posicionat sobre la imminent implantació de la Formació Professional Bàsica de la LOMCE. Per això ha analitzat en un estudi, presentat en roda de premsa el dilluns 3 de març de 2014, què representa la transició dels Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI) a la Formació Professional Bàsica (FPB).



Tema relacionat

Aturem la LOMCE
Paraules claus de temes relacionats:
  • Programes de Qualificació Professional Inicial 
  • PQPI
  • PQPI. Estudiar a Catalunya. Generalitat de Catalunya
  • PQPI Programes de Qualificació 
  • Programa Cualificación Profesional‎
  • Formación Profesional Básica
  • Decret llei que regula la nova formació professional bàsica
  • LA NOVA FP BÀSICA DE LA LOMCE
  • La nueva Formación Profesional Básica