Entre la desobediència i la insubmissió. Article d’opinió de CCOO al diari El Vigatà

En el marc de destrucció de l’Estat del Benestar, el PP i
la dreta més reaccionària fa pocs mesos han aprovat la LOMCE, una llei que ara
es comença a aplicar.

La LOMCE (Ley Orgànica de Mejora de la Cualidad Educativa)
és una llei que modifica totes les lleis educatives anteriors amb l’objectiu
d’unificar l’educació a tots els territoris de l’Estat Espanyol
Per primera vegada una llei educativa no fa referència a
l’educació integral de l’alumnat, que és i ha estat l’objectiu primordial de
l’escola a Catalunya des de fa més de 30 anys; és a dir, educar en la
diversitat, en la igualtat d’oportunitats , etc. ara però es canviarà per una
educació encarada estrictament cap al mercat laboral. I en comptes de tenir una
escola que treballa per compensar les desigualtats socials el nou model les
reprodueix.
Ens esborra com a país, perquè ataca directament el model
d’immersió lingüística que tan bons resultats ens està donant relatius a
l’aprenentatge de les llengües, a la cohesió social i a la diversitat entesa
com a una riquesa. I subordina la nostra llengua respecte al castellà.
Respecte als continguts curriculars dels ensenyaments de
primària i secundària, més del 50 % vindran establerts pel MEC (Ministerio de
Educación y Ciencia) i lligats a les avaluacions, proves i/o revàlides, on
també el MEC establirà majoritàriament els criteris d’avaluació estandaritzats
per a tots els territoris de l’Estat, amb una clara invasió de les competències
de les Comunitats Autònomes que justament ara es trobaven en el moment de
màxima autonomia educativa. Aquest fet està fent reflexionar al professorat
català sobre els continguts a impartir de cara a l’èxit del seu alumnat en les
avaluacions LOMCE. També l’Educació Plàstica i Musical deixaran de ser matèries
obligatòries i dependran de l’oferta d’assignatures optatives dels centres,
fent costat al postulat de la inutilitat de l’útil davant una societat menys
culta i més empobrida en tots els aspectes.
És una llei profundament neoliberal, concep a l’escola
pública com a una empresa on la figura del director es confon amb la figura del
gerent i amb la d’amo i senyor del seu centre. De fet però això ja hi és a la
LEC (Llei Educativa Catalana).
Desempodera a la Comunitat Educativa perquè els Claustres i
Consells Escolars passen a ser merament òrgans consultius, amb el consegüent
enfortiment de les direccions que comentava anteriorment i amb la pèrdua de la
participació dels representants dels ajuntaments al Consell Escolar. Per aquest
motiu i d’altres com la manca d’ajuts a les associacions de pares i mares, la
desaparició de l’assignatura Educació per a la ciutadania, la disminució de les
beques i ajuts a les famílies, des de la FAPAC (Federació d’Associacions de
Pares i Mares de Catalunya) s’ha presentat un document de desobediència a la
LOMCE i s’ha creat una xarxa d’escoles insubmisses.
Per últim és una llei segregadora, per rànquings d’escoles,
a millors resultats més recursos en detriment dels centres que més els
necessiten, per la llengua vehicular castellà o català, pel blindatge de
concerts a les escoles que segreguen a l’alumnat per sexes, pels nivells
acadèmics de l’alumnat en etapes obligatòries, per la religió o la seva
assignatura alternativa.
Des de l’Assemblea de Docents i Treballadores de
l’Ensenyament us invitem a demanar al Govern Català un posicionament clar i
públic d’insubmissió a la LOMCE en la seva totalitat.
Per tot això, us invitem a participar en la manifestació
convocada per SomEscola d’aquest dissabte 14 de juny a Barcelona, a les 6 de la
tarda, contra la LOMCE i amb el lema “Per un país de tots i totes, decidim
escola catalana”
Rosa Recio
Mestra i sindicalista de CCOO Educació d’Osona