Illes Balears: Els comitès de vaga presenten la seva proposta a Conselleria

Comunicat:
Els comitès de vaga presentam la nostra proposta a Conselleria d’Ensenyament de les Illes Balears
  • Avui és l’11 reunió de negociació #VagaIndefinidaDocent
El Comitè de Vaga de
l’Assemblea de Docents i el Comitè de Vaga de l’STEI i FE CCOO
vol fer
arribar a la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, a partir
d’ara la Conselleria, una sèrie de consideracions en relació a la
Proposta d’Acord Global de l’Administració als Comitès de Vaga de
l’Ensenyament Públic (presentada per la Conselleria el dia 15 d’octubre
de 2013 en la mesa de negociació), així com fer arribar les nostres
propostes, ja presentades i explicades en les diferents reunions
celebrades fins ara entre la Conselleria i els comitès de vaga.
PROPOSTES DELS COMITÈS DE VAGA DIA 17 D’OCTUBRE DE 2013

Les consideracions són les següents:


Consideram que, si bé és veritat que s’han tractat a la taula de
negociació els punts referents a plantilles, ràtios, pressuposts dels
centres educatius, ajudes de menjador, transport i llibres de text,
funcionaris interins i substitucions de baixes, des dels comitès de vaga
sempre se li ha reiterat a l’administració educativa que en molts
d’aquests punts falta una concreció i un compromís pressupostari que no
s’ha fet, a banda d’algunes qüestions que han de ser tractades amb major
profunditat i que fan que no es pugui parlar d’un preacord tancat en
aquests temes. La falta de concreció en aquests punts fa que sigui
impossible la seva presentació per a l’aprovació a les diferents
assemblees.


– No podem acceptar de cap manera que la Conselleria
pretengui que, a partir d’ara, només es negocii sobre el TIL, i que dins
aquesta negociació només es pugui parlar del calendari d’aplicació
d’aquest. Consideram que aquestes condicions no són pròpies d’una
negociació amb voluntat d’arribar a un acord. Això és voler que els
comitès de vaga acceptin sí o sí la imposició del TIL. La Conselleria ha
admès que hi ha partides pressupostàries per millorar la inversió en el
sistema educatiu. A més, ara també disposa d’una partida de més de 4
milions d’euros de l’estalvi de les nòmines pels dies de vaga. Que no
puguin ser tancats els punts anteriors més que un cop sigui acceptada la
Proposta d’Acord Global de l’Administració als Comités de Vaga que
passa per l’acceptació del TIL, tal com va afirmar el Sr. Estarellas a
la reunió del dia 15 d’octubre, és voler dur la negociació a un punt
mort.
– Proposam, per tant, anar tancant acords parcials sobre els
diferents punts que no són el TIL, amb l’assignació de partides
pressupostàries i concrecions que facin possible la signatura de cada
punt pactat.
-Demanam que se’ns lliurin les actes de totes les
reunions celebrades dins el marc d’aquesta negociació, ja que tan sols
hem rebut l’acta de la primera reunió (26 de setembre), i n’hem fetes
10.

Respecte a les propostes que els Comitès de Vaga volen fer arribar a la Conselleria, aquestes són les següents:

1. Aplicació voluntària del Decret de Projecte Integrat de Llengües amb les següents condicions:
Creació d’una taula d’experts consensuada prèvia a l’aplicació del TIL.

Abans d’introduir matèries no lingüístiques en anglès és imprescindible:
– Conèixer quins docents tenen formació suficient per poder fer classe en anglès.
– Conèixer el nivell d’anglès de l’alumnat.

Dotar els centres de professorat suficient per a què es puguin dividir
els grups per la meitat amb professorat auxiliar de conversa.
– Dotar als centres i al professorat dels recursos didàctics necessaris.
– Cursos de formació a tot el professorat en la metodologia AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts en Llengües Estrangeres).
Aplicació
voluntària del TIL en centres que presentin unes condicions mínimes
indispensables a criteri de la taula d’experts respectant el marc legal
del Decret de mínims i dotació dels recursos materials i humans per al
seu desenvolupament  d’acord amb els seus Consells Escolars.
Impulsar els programes ja existents de Seccions Europees, Plans Pilots i British a tots els centres que ho requereixin.
Adaptació del TIL al currículum de cada etapa (infantil).
Major compromís de l’administració en la difusió de la llengua catalana i la llengua anglesa (mitjans de comunicació públics)

2.
Anul·lació dels expedients disciplinaris oberts als tres directors de
Maó, ja que els expedients no compleixen amb la legalitat vigent (LOE
art. 138, Decrets 119 i 120 CAIB, Ordre de 18 febrer 2010 art 16.5).


Si com afirma la Conselleria, és necessària una resolució dels
expedients, seria una mostra de coherència i bona voluntat que els
directors dels 3 centres recuperin el seu càrrec fins que els expedients
siguin resolts (recordem que fins el moment els directors han recuperat
la seva funció docent, però no la funció directiva). Que quedi clar,
però que demanam la retirada dels expedients perquè no veim necessària
una resolució dels expedients si hi ha voluntat política per a
retirar-los.

3. Convocatòria de les ajudes de menjador, transport i llibres de text i material didàctic dins el primer trimestre de curs.
Adjudicació i pagament dins del mateix curs escolar per al qual es convoquen.
Rebaixa
del mínim d’assistència al menjador al 50% per poder sol·licitar
l’ajuda, ja que moltes famílies que ho necessiten no ho necessiten tot
el curs i es poden estalviar la despesa (temporalitat laboral, etc).
Possibilitat
que els centres puguin avançar el pagament del menjador a les famílies
que ho necessitin i que aquesta bestreta sigui abonada per la
Conselleria als centres dins la següent mensualitat.
Augment del pressupost d’ajudes al menjador fins a un mínim d’1.000.000 euros (ajudes del curs 2010-2011).
Pagament,
durant el curs 2013-14, de les ajudes pendents: llibres de text i
material didàctic (cursos 2010-11 i 2011-12), i transport escolar (curs
2011-12).
Tornar a les dotacions per alumne de fa dos anys per als programes de reutilització de llibres.

4. Substitució immediata de les baixes del professorat amb les següents condicions:
Tornar a les condicions establertes anteriors a les retallades.
Establir
condicions per una substitució immediata de les baixes en funció del
tipus de centre, la matèria que imparteix el professor substituït, etc.,
i també en funció de la durada de la baixa (substitució immediata quan
es presenta una baixa amb una previsió superior a la setmana).
Baixes 100% remunerades, des del primer dia.
Que
les baixes causades per malalties derivades de l’exercici de
l’activitat docent (afonies, malalties infectocontagioses…) siguin
considerades de substitució immediata.

5. Que el funcionariat interí:
Torni a les condicions laborals anteriors a les retallades (cobrament dels mesos de juliol i agost).
Total transparència en el procés d’adjudicació de vacants i substitucions a cobrir.
Que les substitucions d’un any tenguin el mateix tractament que les vacants.
Les tutoritzacions dels interins no han de dependre d’una vacant, sinó d’un pla de formació consensuat amb la part social.

6. Plantilles i ràtios:
Recuperació progressiva de les plantilles anteriors a les retallades (permetria davallar també les ràtios).
Recuperació
del professorat d’atenció a la diversitat (PT, AD, AL, Psicopedagogs/es
i atenció primerenca) i de les auxiliars tècniques educatives, d’acord
amb les dades del curs 2011-12.
Creació d’una mesa tècnica encaminada
a ajustar el nombre d’alumnes per grup per davall de les ràtios màximes
fixades per la LOE:
– 25 alumnes a infantil i primària
– 30 alumnes a secundària
Ràtios inferiors a centres d’especial conflictivitat, baixos resultats acadèmics i altres situacions socioeconòmiques.
Presentar
els resultats a principi de desembre per tal que les dotacions pel curs
2014-15 es vegin reflectides en els pressuposts.
Compromís de dotació pressupostària per als resultats de l’estudi tècnic.

7. Avantprojecte de llei reguladora de la convivència escolar i autoritat del professorat:
Retirada
del projecte de llei, i en cas de reiniciar-se la redacció d’un
projecte semblant, no incloure-hi el règim sancionador (ja es troba
regulat en altres lleis).
Pensam però, que es tractaria d’una llei amb vida breu i, per tant, innecessària. En demanam, simplement, la retirada.

8. Projecte de llei sobre l’ús de símbols institucionals de les Illes Balears:
Com
que la llei no és competència d’una conselleria, sinó que és presentada
i aprovada per la majoria d’un parlament demanem que el grup del partit
popular faci les esmenes pertinents per a la seva modificació per tal
que no s’apliqui de forma immediata i s’adapti a la realitat dels
centres educatius.

– Eliminar l’article 9 “Constitueix una infracció
molt greu, respecte als béns immobles o mobles afectes a serveis públics
de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, utilitzar o col·locar
símbols no permesos o fer-ne un ús no autoritzat d’acord amb el que
estableix aquesta Llei”.
– Eliminar els articles 10, 11 i 12 on
s’estableixen les sancions econòmiques per una infracció, lleu, greu i
molt greu. La Llei 3/2007 de la Funció pública ja ho regula.

Eliminar la disposició final primera: “S’afegeixen les lletres o i p a
l’article 138 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de
la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que tenen la redacció
següent:

o) La utilització o la col·locació en els béns immobles o
mobles afectes a serveis públics de la Comunitat Autònoma de les Illes
Balears de símbols no permesos, com també la utilització no autoritzada
d’aquests béns d’acord amb el que estableix la Llei XX/XXXX, d___ d ___,
sobre l’ús dels símbols institucionals de les Illes Balears.

p) La
no adopció de les mesures adequades perquè cessi de manera immediata
l’ús no permès o no autoritzat d’acord amb el que estableix la Llei de
símbols institucionals de les Illes Balears quan s’està obligat a fer-ho
d’acord amb el que disposa l’article 5 de la mateixa Llei”.

9. Reinversió dels diners descomptats de la vaga en determinades partides de la Conselleria d’Educació:
L’estalvi
en sous derivats de la vaga ascendeix a més de 4.000.000€. Demanem que
aquests diners es reinverteixin en Educació: una part destinada a beques
i ajudes a les famílies i una altra directament a les partides de cada
centre. (aquest punt queda inclòs en el punt 3 d’aquest mateix document).

Demanam
que la Conselleria publiqui el total oficial de doblers estalviats en
nòmines per les vagues i que aquests es publiquin desglosats per centres
(tot i que entenen que la distribució dels doblers a les partides de
cada centre ha de ser de forma equitativa i amb el mateix criteri que se
segueix per a les partides pressupostàries ordinàries).

10. Recuperació dels complements perduts i reconeixements dels nous sexennis des del dia 1 de juny de 2012.

Demanam
que s’elimini directament el Decret llei 5/2012, d’1 de juny, de
mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la
reducció del dèficit públic del sector públic de la comunitat autònoma
de les Illes Balears i d’altres institucions autonòmiques, ja que és el
punt de partida de bona part de les reclamacions aquí contemplades.

11.
Instància de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats de les
Illes Balears al Govern Central per retirar l’avantprojecte de la LOMQE.

Una
vegada presentat aquest document, amb les propostes dels comitès de
vaga per tal de desbloquejar les negociacions i avançar cap a una
resolució del conflicte, sol·licitam a la Conselleria que reconsideri la
seva decisió exposada en la proposta de dia 15 d’octubre de no voler
negociar altre punt que el TIL i en un marc d’acord global; si així ho
fa, pot convocar els comitès de vaga a una nova reunió, que
indubtablement hi serem presents. De no ser així, entenem que la
Conselleria no té cap voluntat negociadora i està forçant la ruptura de
les negociacions.

Mallorca, 17 d’octubre de 2013

Comitè de Vaga de l’Assemblea de Docents  Comitè de Vaga de l’STEI i FECCOO