El 3 de desembre, el ministre Wert va presentar una nova versió de l’Avantprojecte de llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), que empitjora l’anterior, si és que això era possible. CCOO rebutja l’avantprojecte per que aquest suposa:
- Una selecció de l’alumnat des del principi de l’educació primària, per evitar dotar als centres de personal per a l’atenció a la diversitat.
- Un augment de les desigualtats socials per la pèrdua de suports i programes educatius que compensaven les desigualtats d’origen.
- Un atac a la figura del docent i a les condicions apropiades en què ha de realitzar la seva tasca educativa i un menyspreu absolut als drets del professorat i de la tasca que desenvolupa.
- Una aposta per l’especialització curricular de centres amb caràcter elitista.
- Una pèrdua de la participació de tots els sectors que conformen la comunitat educativa, obstaculitzant la necessària corresponsabilitat que implica el fet educatiu.
- Una reforma ideològica de l’educació disfressada de reforma necessària.
- Deixar les llengües pròpies de les comunitats autònomes en una categoria d’inferioritat respecte al castellà.
- Reforçar l’estatus de la religió en contra d’una educació laica i universal.
- Reforçar el poder de l’administració central en la presa de decisions respecte als currículums i les avaluacions, per la qual cosa esdevé tremendament centralitzadora i adoctrinadora de l’educació.
Les retallades en educació, a més, provocaran irremeiablement que es perdin grans conquestes educatives i que tornem a les condicions educatives dels anys 70.
Les dures retallades sociolaborals i retributives suposen en el dia a dia: més alumnes per aula, menys professorat, més hores lectives per professor, menys programes de suport i reforç, menys temps d’atenció a les famílies i l’alumnat, menys retribucions, més grups / unitats d’alumnes per cada docent i més desprestigi social.
L’augment de les desigualtats socials a més suposa: menys beques i ajudes a l’estudi, menys ajudes de menjador, llibres i transport escolar, més concerts a centres privats que segreguen l’alumnat, més concerts de batxillerat als centres privats, més despesa per a les famílies en l’escolarització del 0-3 i menys places públiques en el 0-3.
Des del punt de vista acadèmic estableix a més categories entre matèries, considerant l’aprenentatge fragmentat i parcial i ho aprofita per menysprear certes disciplines i activitats formatives, especialment les formes expressives artístiques i l’educació física, amb una concepció reduccionista de la formació humana.
Com a resultat d’aquestes mesures tindrem sens dubte: una pèrdua dels elements que compensen les desigualtats d’origen, una pèrdua de la igualtat d’oportunitats i qualitat educativa només per qui se la pugui pagar.
Es perden conquestes educatives importantíssimes com: la igualtat d’oportunitats en l’escolarització obligatòria, l’atenció educativa per a l’alumnat més necessitat, la integració escolar, la coeducació, la participació de la comunitat educativa en la gestió dels centres, l’educació per a la ciutadania i la qualitat en l’ensenyament.
Per tot això CCOO fa una crida a la mobilització per defensar l’educació de qualitat que la ciutadania necessita, abordant els problemes reals que avui té l’educació, perquè cal garantir el dret a l’educació per a tothom, aturar les retallades de recursos i les retallades de plans educatius per a la millora, i finalment aturar aquesta proposta de llei que ens torna al passat irremeiablement en alguns aspectes, a la desregulació i manca de garanties educatives.