CCOO amb el català a l’escola

CCOO es manifesta contra la judicialització dels processos educatius i les polítiques de normalització lingüística a l’escola catalana

CCOO amb el català a l’escola

 

CCOO es manifesta a favor
del model lingüístic, de la immersió en l’escola catalana i de la
convivència respectuosa actualment en vigor que no segrega l’alumnat
segons la llengua d’aprenentatge.

La vinculació dels drets socials i nacionals és una qüestió
cabdal en la construcció d’una comunitat socialment més justa i
cohesionada. A Catalunya la recuperació de la identitat cultural i
lingüística forma part d’aquest gran objectiu de construir una societat
amb igualtat de drets per a tota la ciutadania.

El coneixement de les llengües oficials del territori és un element
central per a la promoció de l’autonomia personal dels individus i és un
factor determinant per a l’accés de les persones a drets bàsics com ara
el treball, la salut, l’educació o la participació, entre d’altres. Tot
això esdevé encara més vigent en una societat acollidora de noves
migracions i atès l’increment de la mobilitat territorial de la
població.

Les persones que per qualsevol raó desconeixen algunes de les llengües
d’ús oficial al territori queden en situació de desigualtat
d’oportunitats en el seu desenvolupament personal, professional i
social. La llengua catalana ha d’esdevenir un punt de trobada per a tota
la ciutadania —independentment del seu origen—, un espai comú de
relació entre les persones i un vehicle d’integració social i d’igualtat
d’oportunitats.

Encara avui el català es troba en una situació de clara inferioritat
respecte del castellà en massa àmbits socials, per la qual cosa són
necessàries actuacions decidides per garantir-ne la presència. El model
d’immersió lingüística aplicat a Catalunya amb la implicació de la
comunitat educativa, consolidat els darrers anys en la legislació
educativa del país, ha demostrat àmpliament que és eficaç i que gaudeix
de consens. Aquest model no només ha facilitat el coneixement de la
llengua catalana a amplis sectors de la societat que no hi tenien accés
sinó que també, de manera especial, ha configurat un model educatiu
integrador i de cohesió de la vida comunitària.

CCOO rebutja la separació educativa segons la llengua i considera
imprescindible mantenir un model educatiu en què el català sigui la
llengua vehicular d’aprenentatge, com a garantia de cohesió social i
d’accés al coneixement de les dues llengües en igualtat de condicions
per a tothom.

CCOO defensa el paper fonamental que els centres educatius tenen en la
promoció del coneixement del català i recorda a les administracions la
necessitat de no reduir els recursos adients ni els suports necessaris
per fer front als objectius educatius.

Feu clic per veure:

-el document (2010) del Seminari Salvador Seguí ‘L’ús social de la llengua catalana en el món del treball” (amb esment al tema de l’escola, a la pàgina 5).

-el document (2008) del Seminari Salvador Seguí de recull de material de Sindicalisme de classe i nacional (amb esment a una de les jornades sobre llengua i ensenyament realitzades, a la pàgina 309).

-la declaració
conjunta (2006) de les 7es Jornades sobre normalització lingüística i
ensenyament, organitzades per CCOO de Catalunya amb CCOO del País
Valencià i CCOO de les Illes Balears
.