Propostes de CCOO al Departament respecte el decret de plantilles_

Valoracions i propostes de CCOOEducació respecte el decret de plantilles(+)
El
passat 11 de juny es va realitzar una nova reunió de la Mesa sectorial
per a negociar el projecte de l’anomenat “decret de plantilles i de
provisió”. Tot i que l’Administració volia donar per acabada les
sessions de negociació, s’ha aconseguit una nova sessió.
El treball
dels sindicats ha anat dirigit a fer propostes que puguin contribuir a
treure i rebaixar la “toxicitat” del projecte.
Ara com ara, i a falta de la darrera sessió de negociació, no es preveu cap acord. Com sabeu, des del primer moment, CCOO l’ha condicionat al compliment d’acords que CCOO havia signat, i que ara l’Administració incompleix o ha retallat:
- La cobertura de les substitucions al 100% de salari i jornada i des del primer dia.
- La creació de les places docents necessàries per poder atendre l’increment de matrícula.
- La cobertura
de les places ordinàries pel requisit d’especialitat i en el cas
d’interins i substituts, mitjançant l’ordre de prelació de les
respectives borses.
Altres materials per a la reflexió i el debat:
- El llarg camí de la desresponsabilització de l’Administració en la gestió dels centres públics
- CCOO sobre la gestió de centres. Equilibri entre els objectius individuals i col·lectius de l’educació
context.
Proposta
|
Justificació
|
Desenvolupar el concurs específic.
Ens manifestem en contra de
desenvolupar en aquest moment el concurs especial. |
El concurs específic pot atendre
també als requeriments necessaris per formar part de l’equip directiu. La LEC dóna potestat al govern per
desplegar o no el concurs especial. Art
99.2. El govern pot establir un sistema de provisió de llocs de treball i de direcció de caràcter extraordinari, tal com determina l’article 124. |
No reduir la plantilla dels centres
aquest curs. |
Ja portem massa reduccions, i els
centres no tenen els mitjans per atendre correctament la diversitat, les optatives, etc. El Departament retalla de manera
simultània (un altre 25% la dotació per a despesa comuna?). No té sentit fer un decret de
PROVISIÓ, si no hi ha places proveir. |
Cobertura de substitucions al 100%
|
La reducció de les substitucions
causa el major problema de gestió als centres en aquest moment. |
ZER manteniment amb la màxima dotació
possible |
Cal mantenir les ZER el millor
dotades possible són la base del manteniment de la població a les zones rurals, i el més reeixit model d’escola pública. |
text
Proposta
|
Justificació
|
El Decret s’ha d’anomenar de PROVISIÓ
|
No determina criteris per a la
composició de les plantilles i el seu nombre. No modifica acords vigents de CCOO: Acord de 1995, de 2005, rurals, FP, adults… |
Les places ordinàries han de ser
cobertes amb requisits d’especialitat, no poden tenir requisits específics |
Simplificar la gestió
|
Les places amb requeriments
específics no poden suposar en aquest moment més d’un 20-25% de la plantilla i han de ser cobertes en condicions de mèrit, capacitat, publicitat i transparència. |
Garantir la pluralitat
La falta de formació
Les característiques constitucionals
del treball en la funció pública |
El nomenament del professorat interí
i substitut ha de ser ordinari per a places ordinàries i específic per a places específiques |
Manteniment del funcionament de la
borsa per a la provisió ordinaria. Per a les places específiques,
seleccionar de la borsa la primera persona que compleixi les condicions |
La definició de les places
específiques ha de respondre al projecte educatiu del centre i ser aprovada pel consell escolar. |
La LEC ho permet.
Art.
91.4. El projecte educatiu ha de contenir, com a mínim, els elements següents: a)
L’aplicació dels criteris d’organització pedagògica, les prioritats i els plantejaments educatius , els procediments d’inclusió i altres actuacions que caracteritzen el centre. d) Els criteris que defineixen l’estructura
organitzativa pròpia. |
Desenvolupament de les zones
educatives i de la figura de l’administrador en cada zona, que podria coordinar, descentralitzar i realitzar la interlocució amb la RLT. També en centres específics que ho
requereixin |
LEC Art 140. Administració dels centres.
El Departament ha
de determinar els centres i les agrupacions de centres que poden disposar d’administradors, als quals correspon assistir la direcció en la gestió administrativa i econòmica del centre i donar-li suport en l’exercici de les funcions corresponents. Correspon al Departament la competència sobre la provisió d’aquestes places. La càrrega de gestió és excessiva per
a la direcció. Veure com els centres privats tenen dues figures (director pedagògic i titular) La descentralització és desitjable
també per a l’eficiència del propi Departament |
Les decisions sobre personal del
director/a del centre han de ser comunicades i negociades amb els representants legals dels treballadors (RLT) |
Legislació laboral, que a la LEC
sembla existir només per als centres privats. No és suficient la garantia del
recurs (individual), sinó que s’ha de reconèixer el dret a defensa col·lectiva |
Cal preveure, de manera associada a
la provisió, una formació d’entrada (reconeguda i acreditable) al centre per a tot el personal, que permeti incorporar-se al projecte del centre i a l’especificitat de la plaça assignada |
JA està al Art 6.2 Decret Autonomia
Reconeixement per qui la imparteix i
per qui la rep. Seria una justificació per a
confirmacions en el centre, per exemple. |
Eliminar remoció del lloc de treball
per avaluació negativa. |
No correspon a aquest decret la
“remoció del lloc de treball per avaluació negativa”, ja que no s’ha desenvolupat cap normativa sobre avaluació del professorat. Cal derivar a règim disciplinari, o a
protocols de salut laboral |
No poden ser obligatòries les
activitats complementàries i extraescolars per a tot el professorat |
No s’està parlant de sortides per
desenvolupar la matèria del currículum. La jornada no és modificable, i les
funcions, tampoc. Són condicions fonamentals del treball. |
Els llocs de direcció i gestió
tindran atribuïdes de manera ordinària funcions de docència directa |
Està redactat “poden tenir”
L’administració pot autoritzar casos
en què no s’imparteixi docència, però la normalitat està en la seva atribució docent. |
Cal negociar els procediments
d’amortització de llocs de treball i nova adjudicació |
Són previsibles a causa dels canvis
demogràfics i dels canvis de currículum |
Dret preferent per a víctimes de
violència de gènere o d’assetjament |
Veure si podem millorar redactat EBEP
|
Llocs d’especial dificultat. Cal
especificar i negociar el catàleg. |
|
Mèrits a tenir en compte: afegir
investigació, recerca, innovació |
|
Eliminar de la redacció tots els
preceptes que depenen de decrets futurs |
|
negociació amb el Departament, a mig termini
Proposta
de modificació del decret d’autonomia de centres per reglamentar la
participació de la comunitat educativa la construcció del projecte educatiu de
centre, la gestió i l’avaluació que permeti la millora contínua i compartida
dels projectes.
Negociar
un pla de formació contínua, investigació i innovació, de manera prioritària.
El professorat, amb formació de grau, o de postgrau, ha d’accedir a formació
contínua acreditable en el sistema universitari, participar en la investigació
educativa, acostant també l’activitat de la universitat a l’aula. No podem
seguir amb pressupost zero per a la formació.
Proposem,
a mig termini, negociar una actualització dels acords de plantilles de 1995 i
de 2005 per adequar-los a la realitat del segle XXI. I les seves concrecions
per a l’escola rural, FP, persones adultes. Ha de contemplar la situació del
personal interí i substitut. Mentre, reclamem el seu compliment, suspès per
llei de mesures i acords de govern de manera temporal.
Cal
un acord que permeti la mobilitat entre etapes i especialitats, amb formació si
cal, que permeti l’adaptació de plantilles als canvis demogràfics.
Els
procediments de provisió no impediran els conflictes disciplinaris i de salut
mental. Estem disposats a explorar una adaptació dels procediments que permeti
una millor resolució dels casos.
Si
no se soluciona en aquest procés, cal negociar un procediment de representació
del professorat adequat a les noves instàncies de presa de decisió.
Temes relacionats
- DOCUMENTACIÓ: Esborrany de decret de plantilles (indexat) (+)
- CCOO
defensarem la vigència i la continuïtat dels criteris que va acordar
amb l’Administració per ordenar la borsa de treball per serveis prestats
(20 d’abril de 2013)